Valorile culturale – model exercițiu evaluare națională
Model de text pentru rezolvarea exercițiului 9 A de la evaluarea națională pentru clasa a VIII-a
Identitatea culturală europeană are la bază repere istorice precum gândirea greacă, dreptul roman, creștinismul.
Valorile culturale înseamnă un set de credințe, limbi, obiceiuri, tradiții și relații care identifică o societate sau un grup de oameni. Aceste valori fac posibilă stabilirea identității culturale și sunt reprezentate de instituții de educație, instituții culturale (muzee, teatre, instituții muzicale), artă (scriitori, pictori muzicieni), religie.
Valorile sunt calitățile, caracteristicile și principiile considerate pozitive pentru ca oamenii să le pună în practică.
Cultura reprezintă multitudinea de caracteristici și cunoștințe care aparțin unui anumit grup de oameni, de la limba vorbită la gastronomie, obiceiuri sociale și arte, toate acestea făcând parte dintr-o moștenire transmisă de la o generație la alta în timp.
Exemple de tradiții și obiceiuri românești: hora, Călușul, Mărțișorul, Colindatul, Ziua mamei, Păzirea usturoiului de Sf. Andrei etc.
REPREZENTANȚI AI ARTELOR ÎN ROMÂNIA
Poezie și proză: Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Nichita Stănescu, I. L. Caragiale, Vasile Voiculescu, Hortensia Papadat-Bengescu etc.
Muzică: George Enescu (rapsodiile, opera „Oedipe”)
Pictură: Ștefan Luchian, Victor Brauner, Cecilia Cuțescu – Storck, Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Ion Andreescu, Nicolae Grigorescu
Sculptură: Constantin Brâncuși (Coloana infinitului, Poarta sărutului, Măiastra, Pasărea în spațiu, Muza adormită), Dimitrie Paciurea (Himerele, Gigantul)
O valoarea culturală autentică nu se raportează în mod strict la mediul de proveniență: sunt artiști care aparțin, prin naționalitate, spațiului românesc, dar au creat dincolo de granițele țării de origine. Muzicianul George Enescu, savantul Mircea Eliade, scriitoarea Martha Bibescu sau sculptorul Constantin Brâncuși sunt nume intrate, odată cu trecerea timpului, în patrimoniul universal.
Valorile naționale: limba, pământul, istoria, neamul, tradițiile și obiceiurile etc.
Valorile europene: democrație, libertate, egalitate, toleranță, demnitatea umană, pace.
Valorile dintr-o operă artistică pot deveni teme și motive.
Tema literară – este un aspect general al vieții care se reflectă într-o operă artistică (un domeniu, o idee, o atitudine, un sentiment). Exemple de teme: iubirea, jertfa pentru creație, copilăria, istoria, condiția omului superior
Motivul literar – este un element component al unui text literar, definit prin repetabilitate. El reprezintă modalitatea prin care se realizează tema în operă. Poate fi un simbol, o idee, o imagine reluată sau subliniată în cadrul textului.
Valori = motive literare:
Educația / Performanța / Erudiția
Patriotismul / Egalitatea / Democrația
Justiția / Dreptatea / Cinstea / Adevărul / Sinceritatea
Tradiția / Folclorul / Obiceiurile specifice anumitor regiuni
Dragostea
Casa
Prietenia
Familia
Arta (condiția artistului / rolul acestuia în societate)
Viața
Timpul
Pacea / Curajul
Identitatea națională
Altruismul (atitudine binevoitoare de a acționa dezinteresat în favoarea altora, trecând peste interesele personale = pornire generoasă a unei persoane)
Credința (religia)
Model pentru subiectul 9 A de la evaluarea națională la limba și literatura română
Fragmentul din „Solenoid” poate fi asociat cu „Matilda” de Roald Dahl, întrucât valoarea culturală comună este educația prin intermediul lecturii.
În textul suport, personajul principal își amintește cum mergea la bibliotecă de două ori pe lună. El mărturisește că petrecea acolo multe ore, alegându-și cărți în funcție de calitate, bazându-se pe instinctul lui. Chiar dacă nu le înțelegea complet atunci, acele cărți l-au ajutat în viitor să-și perfecționeze educația: „fiindcă au devenit cărțile mele esențiale de mai târziu”.
Educația prin carte este o valoare care se identifică și în opera literară asociată. Astfel, Matilda era pasionată de cărți încă de când era foarte mică, învățând să citească singură foarte devreme și împrumutând frecvent cărți de la bibliotecă. În acest text, spre deosebire de părinții ei, învățătoarea fetiței este singura persoană care o încurajează să continue să citească, ea înțelegând importanța lecturii.
În cadrul circuitelor culturale, Clubul de cultură promovează valorile naționale și astfel cei mici care participă la aceste evenimente / ateliere își fixează informațiile legate de anumiți artiști ale căror opere sunt expuse în cadrul muzeelor sau învață despre ritualuri, observând obiecte de cult prezente în muzee de istorie. Elevii au oportunitatea de a exersa valorile culturale despre care vor scrie la examenul de evaluare națională din clasa a VIII-a.
Bibliografie:
Limba și literatura română – Manual pentru clasa a VIII-a, Editura Art
Limba și literatura română – Manual pentru clasa a VIII-a, Editura didactică și pedagogică
Credit fotografie: Miluță Flueraș
Meditații individuale clasele 5-8 și pregătire pentru evaluarea națională din clasa a 8-a la limba și literatura română.
Durată: 1 oră și 30 minute
Preț ședință individuală: 200 lei pentru fiecare copil – gimnaziu. 230 lei pentru fiecare copil – liceu. Plata poate fi efectuată prin transfer bancar sau cash.
Preț ședință de grup: 150 lei pentru fiecare copil – gimnaziu. 200 lei pentru fiecare copil – liceu. Plata poate fi efectuată prin transfer bancar sau cash.
Articole din aceeași categorie:
Portretul moral al unui personaj literar
Dacă ți-a plăcut articolul, arată-l și altora!