Valori culturale - Evaluare națională

Model de text pentru rezolvarea exercițiului 9 A de la evaluarea națională pentru clasa a VIII-a

 

Identitatea culturală europeană are la bază repere istorice precum gândirea greacă, dreptul roman, creștinismul.

Valorile culturale înseamnă un set de credințe, limbi, obiceiuri, tradiții și relații care identifică o societate sau un grup de oameni. Aceste valori fac posibilă stabilirea identității culturale și sunt reprezentate de instituții de educație, instituții culturale (muzee, teatre, instituții muzicale), artă (scriitori, pictori muzicieni), religie.

Valorile sunt calitățile, caracteristicile și principiile considerate pozitive pentru ca oamenii să le pună în practică.

Cultura reprezintă multitudinea de caracteristici și cunoștințe care aparțin unui anumit grup de oameni, de la limba vorbită la gastronomie, obiceiuri sociale și arte, toate acestea făcând parte dintr-o moștenire transmisă de la o generație la alta în timp.

Exemple de tradiții și obiceiuri românești: hora, Călușul, Mărțișorul, Colindatul, Ziua mamei, Păzirea usturoiului de Sf. Andrei etc.

REPREZENTANȚI AI ARTELOR ÎN ROMÂNIA

Poezie și proză: Mihai Eminescu, Lucian Blaga, Nichita Stănescu, I. L. Caragiale, Vasile Voiculescu, Hortensia Papadat-Bengescu etc.

Muzică: George Enescu (rapsodiile, opera „Oedipe”)

Pictură: Ștefan Luchian, Victor Brauner, Cecilia Cuțescu – Storck, Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Ion Andreescu, Nicolae Grigorescu

Sculptură: Constantin Brâncuși (Coloana infinitului, Poarta sărutului, Măiastra, Pasărea în spațiu, Muza adormită), Dimitrie Paciurea (Himerele, Gigantul)

O valoarea culturală autentică nu se raportează în mod strict la mediul de proveniență: sunt artiști care aparțin, prin naționalitate, spațiului românesc, dar au creat dincolo de granițele țării de origine. Muzicianul George Enescu, savantul Mircea Eliade, scriitoarea Martha Bibescu sau sculptorul Constantin Brâncuși sunt nume intrate, odată cu trecerea timpului, în patrimoniul universal. 

Valorile naționale: limba, pământul, istoria, neamul, tradițiile și obiceiurile etc.

Valorile europene: democrație, libertate, egalitate, toleranță, demnitatea umană, pace.

Valorile dintr-o operă artistică pot deveni teme și motive.

Tema literară – este un aspect general al vieții care se reflectă într-o operă artistică (un domeniu, o idee, o atitudine, un sentiment). Exemple de teme: iubirea, jertfa pentru creație, copilăria, istoria, condiția omului superior

Motivul literar – este un element component al unui text literar, definit prin repetabilitate. El reprezintă modalitatea prin care se realizează tema în operă. Poate fi un simbol, o idee, o imagine reluată sau subliniată în cadrul textului.

 

Valori = motive literare:

Educația / Performanța / Erudiția

Patriotismul / Egalitatea / Democrația

Justiția / Dreptatea / Cinstea / Adevărul / Sinceritatea

Tradiția / Folclorul / Obiceiurile specifice anumitor regiuni

Dragostea

Casa

Prietenia

Familia

Arta (condiția artistului / rolul acestuia în societate)

Viața

Timpul

Pacea / Curajul

Identitatea națională

Altruismul (atitudine binevoitoare de a acționa dezinteresat în favoarea altora, trecând peste interesele personale = pornire generoasă a unei persoane)

Credința (religia)

 

Model pentru subiectul 9 A de la evaluarea națională la limba și literatura română

Fragmentul din „Solenoid” poate fi asociat cu „Matilda” de Roald Dahl, întrucât valoarea culturală comună este educația prin intermediul lecturii.

În textul suport, personajul principal își amintește cum mergea la bibliotecă de două ori pe lună. El mărturisește că petrecea acolo multe ore, alegându-și cărți în funcție de calitate, bazându-se pe instinctul lui. Chiar dacă nu le înțelegea complet atunci, acele cărți l-au ajutat în viitor să-și perfecționeze educația: „fiindcă au devenit cărțile mele esențiale de mai târziu”.

Educația prin carte este o valoare care se identifică și în opera literară asociată. Astfel, Matilda era pasionată de cărți încă de când era foarte mică, învățând să citească singură foarte devreme și împrumutând frecvent cărți de la bibliotecă. În acest text, spre deosebire de părinții ei, învățătoarea fetiței este singura persoană care o încurajează să continue să citească, ea înțelegând importanța lecturii.       

În cadrul circuitelor culturale, Clubul de cultură promovează valorile naționale și astfel cei mici care participă la aceste evenimente / ateliere își fixează informațiile legate de anumiți artiști ale căror opere sunt expuse în cadrul muzeelor sau învață despre ritualuri, observând obiecte de cult prezente în muzee de istorie. Elevii au oportunitatea de a exersa valorile culturale despre care vor scrie la examenul de evaluare națională din clasa a VIII-a.

Bibliografie:

Limba și literatura română  – Manual pentru clasa a VIII-a, Editura Art

Limba și literatura română  – Manual pentru clasa a VIII-a, Editura didactică și pedagogică

Credit fotografie: Miluță Flueraș

Meditații individuale clasele 5-8 și pregătire pentru evaluarea națională din clasa a 8-a la limba și literatura română.

Durată: 1 oră și 30 minute

Preț ședință individuală: 200 lei pentru fiecare copil – gimnaziu. 230 lei pentru fiecare copil – liceu. Plata poate fi efectuată prin transfer bancar sau cash.

Preț ședință de grup: 150 lei pentru fiecare copil – gimnaziu. 200 lei pentru fiecare copil – liceu. Plata poate fi efectuată prin transfer bancar sau cash.

Dacă ți-a plăcut articolul, arată-l și altora!