Detectivi in literatura - club de lectura pentru cei miciTrebuie să menționez încă de la început că nu există o rețetă de lectură valabilă pentru toți. Cititul presupune un parcurs propriu, o curiozitate lăuntrică, o deprindere proprie.

Desigur, putem spune că Youtube-ul, tabletele și telefoanele mobile sunt mai tentante pentru cei mici față de cărți, dar pentru a-și dezvolta armonios vocabularul copiii trebuie să citească și în afara programei școlare.

PRIMUL PAS – DESCOPERIREA

Nu consider că este importantă vârsta la care un copil începe să citească ci mai degrabă contextul care îl motivează pe cel mic să se apropie de carte. Orice copil care face primii pași pe calea cărților are nevoie de un model. Acesta poate fi chiar părintele care citește în prezența celor mici și îi facilitează accesul la bucuria lecturii.

AL DOILEA PAS – ATRACȚIA

Pentru început, putem oferi cărți cu design atractiv pentru cei mici, povești prezentate cu ajutorul ilustrațiilor, unde textul nu reprezintă o pondere foarte mare. Subliniez că este foarte important pentru cei mici să își dorească să se apropie de cărți, nu să fie forțați să citească de părinți.

Într-un articol despre lectură publicat în Despre frumusețea uitată a vieții, Andrei Pleșu dădea următorul sfat: ”Întâlnirea cu o carte nu e întotdeauna ceva programabil, iar efectul lecturii nu se poate anticipa după calcule previzibile. Întâmplarea – adică destinul – joacă un rol important”.

Există copii care au învățat să citească de la vârsta de 5 ani deoarece erau curioși să descopere singuri primele volume din seria Harry Potter. Dar, cunosc personal și copii care au început să citească din proprie dorință la 12 sau 13 ani pentru că și-au dorit să afle cât mai mult despre activități sau fenomene care îi pasionau. Iată ce spunea Dan C. Mihăilescu, critic și istoric literar, editor și autor în Cărțile care ne-au făcut oameni, despre citit: ”În cazul meu cărțile au fost zeii copilăriei și adolescenței”.

EFECTELE CITITULUI

Lectura la o vârstă fragedă ajută la dezvoltarea intelectului și are consecințe favorabile în parcursul educativ. Iată doar câteva rezultate ale cititului: deprinderea de aptitudini precum analiza, percepția, dezvoltarea gândirii analitice și îmbunătățirea capacității de vizualizare prin imaginație. Dezvoltarea cognitivă este accelerată prin lectură. Cititul ajută la extinderea vocabularului, ajută la asocierea cuvintelor, la evoluția percepției și analizei detaliilor. În fond, citim ca să ne descoperim pe noi și să înțelegem mai bine lumea în care trăim.

Lectura poate deveni un hobby care să-i  însoțească toată viața. Prin lectură copiii și adolescenții empatizează (se identifică afectiv) cu eroii și eroinele din cărțile care dau savoare copilăriei și adolescenței. Pe de altă parte, cartea poate fi privită și ca un consilier psihologic. Cititul devine astfel terapie și, pe termen lung, un proces de reflecție. Capacitatea de concentrare este în directă legătură cu cititul. Performanțele școlare la disciplinele umaniste pot fi influențate pozitiv de pasiunea pentru citit.

Cum facem un obicei din citit

Lumea cărților este colorată, variată, foarte atractivă și se află la îndemâna tuturor. Cei mici pot interacționa cu ea vizitând o librărie sau o bibliotecă. În librării există rafturi specializate cu literatură pentru copii. Probabil că cel mai plăcut mod de a transforma cititul într-un obicei este acela de a asista la cercuri unde se fac lecturi la prima vedere deoarece în acest caz cititul se asociază cu interacțiunea dintre ascultători.

Prin participare la un club de lectură, copiii pot vedea prieteni de-ai lor bucurându-se de lectură, devenind și ei părtași la magia cărților. Acesta e locul în care cei mici pot descoperi ce gen de cărți li se potrivesc și prind curaj să afle singuri întâmplări extraordinare în paginile cărților. Aceste ingrediente pot genera un antrenament constant: cu alte cuvinte, lectura devine un obicei.