Muzica clasică este un univers vast, plin de mistere, capodopere neterminate și povești fantastice. Dincolo de notele precise și de armoniile complexe, se ascund curiozități fascinante care dezvăluie geniul compozitorilor și influențele diverse care au dat naștere unor creații nemuritoare. În acest articol, te invităm să descoperi cele mai interesante și mai puțin cunoscute aspecte ale muzicii clasice, de la capodoperele lui Haydn și Puccini, până la legătura subtilă dintre literatură și compozițiile unor mari maeștri. Fiecare poveste îți va deschide o fereastră spre farmecul enigmatic al acestei lumi muzicale extraordinare.



DESTIN MISTERIOS

CONCERTUL NR. 1 DE VIOLONCEL de Joseph Haydn

Curent muzical: Clasicism

Anul: 1761

Ascultă aici

În anul 1765, Joseph Haydn, supranumit părintele simfoniei, a pierdut partitura pentru concertul de violoncel nr. 1 pe care-l compusese. Năstrușnicele pagini ale compoziției au fost găsite abia peste aproape două sute de ani, în 1961, la Muzeul Național din Praga. ​​​​​​​​​​​Se pare că partitura găsită aparținuse violoncelistului Joseph Weigl, membru al orchestrei de la curtea Prințului Nikolaus Esterházy, una dintre cele mai influente familii aristocratice din Ungaria pentru care Haydn a realizat multe dintre creațiile sale. ​​​​​​​​​​​În secolele al XVII-lea și al XVIII-lea, nobilii aveau parte de o educație muzicală solidă, ceea ce-i trasforma în mari iubitori ai muzicii clasice. De exemplu, la Castelul Versailles, Regele Ludovic al XIV-lea dansa balet pe muzica lui Jean-Baptiste Lully, unul dintre cei mai mari compozitori francezi din perioada Barocului. Haydn a fost capelmaistru (dirijorul orchestrei) în serviciul prințului Esterházy din 1761 până în 1803. Concertul nr. 1 este una dintre cele mai iubite piese muzicale dedicate violoncelului. ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

LITERATURA CA SURSĂ DE INSPIRAȚIE

ȘEHEREZADA de Nikolai Rimski-Korsakov​

Curent muzical: Naționalism

Anul: 1888

Ascultă aici

Nikolai Rimski-Korsakov  face parte din așa-numitul Grup al celor cinci compozitori ruși, alături de  Aleksandr Borodin, Mili Balakirev, César Cui și Modest Mussorgski. Fascinația stârnită în Europa de poveștile din ciclul O mie și una de nopți, traduse din limba arabă de Antoine Galland în anul 1717, l-a inspirat pe Rimski-Korsakov să compună suita simfonică Șeherezada. Vă invităm să ascultați cele patru părți ale poemului simfonic și să descoperiți vocea Șeherezadei, fiica inteligentă a vizirului care-i spune povești șahului Șahriar. Șahul avea inima împietrită, deoarece fusese dezamăgit de soția lui. Dornic să-și recapete încrederea în femei, el ascultă fantasticele povești ale Șeherezadei. Ea este conștientă de faptul că își poate păstra viața doar dacă inventează basme. Fantezia ei fără margini captează atenția lui Șahriar. Acesta, fermecat de narațiunile construite de ea, se îndrăgostește de curajoasa fată. Ascultând creația lui Rimski-Korsakov veți putea urmări firul muzical și identifica glasul Șeherezadei, pentru care compozitorul rus a ales sunetul viorii, timbrul poruncitor al șahului, fiorul iubirii sau ivirea zorilor. 

VISUL UNEI NOPȚI DE VARĂ de Felix Mendelssohn-Bartholdy

Curent muzical: Romantism

Anul: 1826

Ascultă aici

Compozitorul german a fost influențat de creația lui William Shakespeare. Din nemuritoarea operă a acestuia a ales o comedie romantică: Visul unei nopți de vară.  Sărbătoarea Midsummer, adică din Miezul verii celebrează solstițiul de vară – cea mai lungă zi din an, o zi încărcată de magie. Ritualurile care au loc în această zi garantează că recolta din an va fi una bogată. Mendelssohn a preluat aceste idei și le-a transcris prin intermediul muzicii. Dacă închizi ochii în timp ce asculți prima parte a acestei piese muzicale, îți poți imagina cum într-o pădure zânele din alaiul crăiesei Titania se trezesc și-și scutură picioarele de rouă, ieșind din florile în care dorm. Muzica transmite un aer de veselie, are un caracter spumos, demonstrând că o zi însorită are o frumusețe formidabilă. Această compoziție include Marșul nupțial  devenit celebru, astfel că se cântă la orgă în biserică, în timpul ceremoniilor de căsătorie.

PIESE MUZICALE NETERMINATE, DAR GENIALE

Opera Turandot de Giacomo Puccini

Curent muzical: Realism / Verism

Anul: 1921 –

Ascultă aici

Simfonia a VIII-a de Franz Schubert

Curent muzical: Romantism

Anul: 1822 –

Ascultă aici

Printre cele mai iubite lucrări de muzică clasică neterminate se numără Simfonia a VIII-a de Schubert și Turandot de Puccini. În afară de frumusețea celor două compoziții, cele două creații au în comun faptul că artiștii care le-au compus au murit înainte de a le putea finaliza. ​​​​​​​​Născut la Lucca, în Italia, Giacomo Puccini era pasionat de modernitate și îi plăceau mult mașinile. În 1903 a supraviețuit miraculos unui accident de mașină, dar a murit douăzeci și unu de ani mai târziu, în urma unui tratament cu radiații efectuat în Belgia pentru a-și ameliora problemele sale medicale. În anul 1924, opera Turandot, compusă pe baza unui libret scris de Giuseppe Adami și Renato Simoni, inspirați de un basm medieval chinezesc, se afla în lucru pe biroul lui Puccini. Franz Schubert, compozitor austriac, a compus 9 simfonii, dintre care a devenit celebră Simfonia a VIII-a, compusă cu șase ani înaintea morții sale timpurii. Alintat de cunoscuți (ciupercuță), Franz Schubert a îngenuncheat în fața lui Beethoven, pe care îl considera a fi maestrul său muzical și pe care-l idolatriza pentru numeroasele sale opere fabuloase. Artistul a revenit deseori asupra celei de-a opta simfonii, dar nu a găsit o linie melodioasă finală care să-i dea satisfacție, așa că a plecat într-o lume mai bună la doar 31 de ani, fără să încheie partitura Simfoniei a VIII-a, cunoscută de iubitorii de muzică drept Neterminata. Cele două compoziții sunt considerate capodopere ale muzicii clasice și se interpretează pe marile scene ale sălilor de concerte din întreaga lume.

NESTEMATE MUZICALE

Aria Reginei Nopții din Flautul Fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart

Curent muzical: Clasicism 

Anul: 1791

Ascultă aici

Aria lui Papageno și a Papagenei din Flautul Fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart 

Curent muzical: Clasicism

Anul: 1791

Asculta aici

Din această listă nu putea să lipsească marele Amadeus. Geniul lui Mozart a reușit să facă ceva imposibil: să creeze o muzică sublimă, astfel încât limba germană să sune frumos melodios  în ariile compuse de el. ​​​​​​​​​Prima arie pe care v-o propunem este interpretată de Regina Nopții – arie care pune în dificultate sopranele din întreaga lume, deoarece este aproape imposibil de cântat. În anii 1970 au fost trimise sondele spațiale Voyager 1 și Voyager 2 către limitele sistemului solar. Cele două sonde au trecut deja de planetele Uranus și Neptun și se află undeva în centrul Galaxiei. Ele conțin tezaurul umanității din perioada în care au fost lansate. Au fost trimise în spațiu pentru a semnala unei civilizații, care eventual ar intercepta aceste sonde, faptul că bijuteriile culturale pe care le conțin au fost create undeva pe Pământ. Printre lucrările care au fost alese se numără și aria Reginei NopțiiDer Hölle Rache – în interpretarea Eddei Moser, care încă străbate spațiul interstelar. ​​A doua arie ne duce cu gândul la un joc de copii, deoarece Mozart și-a propus să imite trilurile păsărilor. Vă invităm să o ascultați și să descoperiți dacă artistul născut la Salzburg a reușit să creeze ce și-a dorit. Ambele arii fac parte din singspielul Flautul fermecat, compus de Mozart în anul 1791, cu doar câteva luni înainte să moară.

ORIGINALITATE ÎN MUZICĂ

SIMFONIA A VI-A de Ludwig Van Beethoven

Curent muzical: Clasicism deschizând calea Romantismului

Anul:  1808

Ascultă aici

În jurnalul său, poetul german Johann Wolfgang von Goethe a scris despre o întâmplare petrecută în anul 1812 când se plimba împreună cu Beethoven pe aleile parcului Teplitz din Slovacia. În parc, la un moment dat, a apărut și familia imperială a Sfântului Imperiu Roman de Națiune Germană. Cînd alaiul imperial s-a apropiat de cei doi prieteni, poetul s-a dat la o parte ca semn de respect. În schimb, compozitorul german a preferat să treacă drept printre membrii familiei imperiale, fiind salutat foarte prietenos de aceștia, deoarece era un artist foarte cunoscut. ​​​​​​​​Spre deosebire de o simfonie obișnuită, care este compusă din patru părți, Beethoven a împărțit Simfonia a VI-a, intitulată Pastorala, în cinci părți. Prima parte reprezintă bucuriile eroului inspirate de vizita sa la țară. A doua parte conține scene pe malul unui pârâu și imită prin instrumente trilurile păsărilor din pădure. Partea a treia este un dans țărănesc. Partea a patra descrie muzical o furtună. Partea a cincea este un imn de mulțumire pentru splendorile naturii.

SIMFONIA A IX-A de Ludwig Van Beethoven

Curent muzical: Clasicism deschizând calea Romantismului

Anul:  1824

Ascultă aici

Deși în 1824 era complet surd, Beethoven a reușit să compună una dintre cele mai impresionante opere ale sale: Simfonia a IX-a. Această lucrare se remarcă prin faptul că, pentru prima dată în istoria muzicii, un cor a fost inclus în ultima parte a unei simfonii. Corul interpretează poezia An die Freude de Friedrich Schiller, cunoscută sub numele de Oda bucuriei, Probabil veți realiza că ați auzit-o de multe ori înainte, în diverse contexte, mai ales că este și imnul Comunității Europene. Dacă ascultați această capodoperă, suntem siguri că veți simți un profund sentiment de mândrie și că vi se va face pielea de găină.

CELE MAI INTERESANTE FILME BIOGRAFICE CU MARI COMPOZITORI DE MUZICĂ CLASICĂ

Amadeus, regizat de Milos Forman, în 1984, a fost distins cu 8 premii Oscar. Filmul surprinde viața lui Wolfgang Amadeus Mozart, fiind bazat pe piesa de teatru Amadeus scrisă de Peter Shaffer. 

Immortal Beloved, din 1994, urmărește viața tumultuoasă a lui Beethoven, interpretat magistral de actorul britanic Gary Oldman.

Devil’s Violinist, apărut în 2013, este o biografie romanțată a lui Niccolò Paganini, avându-l în rolul principal pe renumitul violonist și artist de renume internațional David Garrett.

Le Roi Danse / The King Is Dancing, din 2000, ne înfățișează viața compozitorului francez de origine italiană  Jean-Baptiste Lully, reprezentant al barocului în muzică, și prietenia lui cu Regele Soare al Franței, Ludovic al XIV-lea.

Mahler on the Couch, din 2010, este o biografie a vieții compozitorului austriac Gustav Mahler, director al Operei din Viena. Filmul abordează viața lui Mahler dintr-o perspectivă psihanalitică, explorând conflictele sale interioare și impactul acestora asupra muzicii sale. Combinând dramatizarea cu documentarea istorică, oferă o viziune profundă asupra personalității lui Mahler și influenței vieții sale personale asupra operei sale.

Să ne amintim că multe dintre filmele premiate cu Oscar sau cu Bafta, alături de filmele cult, au utilizat în coloana sonoră fragmente de neuitat din muzica clasică.

​​​​​​​Vă mulțumim că ne-ați însoțit pe undele sonore pe care le-am propus și vă urăm audiție plăcută!

Surse:

Tiberiu Soare – Nouă povești muzicale, Fundația Calea Victoriei, București, 2016

Wolfgang Amadeus Mozart

After Gathering Dust for 200 Years, How Haydn’s Cello Concerto No. 1 Was Rediscovered

Familia Esterházy

Fotografii: Miluță Flueraș