Ce este programul Școala Altfel?

Au trecut 6 ani de când Ministerul Educației a implementat un program dedicat activităților extrașcolare sau nonformale numit Școala Altfel sau Săptămâna Altfel. De cele mai multe ori, profesorii sunt cei care stabilesc un program special cu această ocazie, ținând cont de propunerile părinților și elevilor.

Școala Altfel clasele I-VIII

Școala Altfel are rolul de a integra copilul din ciclul preșcolar și primar de învățământ în societate prin participarea la activități practice și artistice diverse. Decizia în legatura cu tipurile de activități pe care copilul trebuie să le desfașoare în afara școlii depindea numai de părinte înainte de implementarea programului Școala Altfel. În prezent, activitățile sunt propuse și coordonate de un profesor care are abilități pedagogice și poate întregi educația formală cu activități complementare. Existența acestor programe aduce un suflu nou în programa școlară și activitățile desfășurate în această formulă pot ajuta copilul să își descopere mai ușor aptitudinile.

Sistemul de învățământ din România se bazează pe o educație evaluată în funcție de norme socio-pedagogice foarte riguroase, este un tip de învățare generală, fără să fie axată pe aplicabilitatea imediată a cunoștințelor pentru o mai bună fixare a lor. În cadrul activităților nonformale niciun răspuns nu este greșit. În cadrul discuțiilor cu elevii se folosesc tehnici de brainstorming și argumente logice pentru a identifica informațiile deja cunoscute cărora li se vor adăuga concepte noi.

Activitățile extrașcolare îmbină atât partea teoretică cât și cea practică răspunzând necesităților și cerințelor unei educații permanente. Activitățile sunt centrate pe procesul de învățare, nu pe cel de predare, contribuie la îmbogățirea culturii generale, asigură actualizarea informațiilor din diferite domenii și răspund necesităților educației permanente.

Avantajele activităților nonformale sunt: dezvoltarea abilităților elevilor, perfecționarea copilului ca individ, identificarea hobby-urilor, interdisciplinaritatea, oportunitatea de a experimenta lucrul în echipă, învățarea distractivă. Evident că educația alternativă nu trebuie să se desfășoare doar o dată sau de două ori pe an. Activitățile nonformale, fie că vorbim de workshop-uri, ateliere educative la muzeu, ele pot fi continuate prin evenimente culturale care au loc în timpul weekend-ului pentru a contura în acest mod cerințele educației permanente.

Idei și propuneri de activități școala altfel potrivite pentru elevi și liceeni

Participarea copiilor la activități culturale este un proces de învățare: ei găsesc moduri de a coopera și căuta împreună soluții creative la provocări. Este posibil ca la început părinții să nu conștientizeze beneficiile pe care le poate aduce o vizită ghidată la un muzeu de artă: descoperirea proporțiilor, analiza și interpretarea sculpturilor, dezvoltarea gustului estetic și a simțului critic. Toate aceste noțiuni pot fi fascinante pentru copiii mici, ei fiind încurajați să integreze experiențe noi în experiențe familiare.

Activități potrivite programului Școala Altfel
Școala Altfel la Muzeu

Activitățile pot include vizite la muzee de artă, istorie și case memoriale, audiere de concerte de muzică clasică, participarea la o lectură publică sau la o lansare de carte, explorarea constelațiilor și a sistemului solar cu ajutorul telescopului, mici trasee urbane. 

Activități științifice. Lumea constelațiilor poate fi explorată printr-o vizită la planetariul digital de la Observatorul astronomic. O astfel de incursiune poate deschide orizontul de aprofundare al noțiunilor deja cunoscute de copil.

O activitate potrivită pentru programul Școala Altfel poate fi un circuit cultural creat ca o aventură într-o lume tematică, fie că vorbim de artă, istorie sau astronomie. Acest periplu tematic combină jocul cu fixarea cunoștințelor printr-un program special potrivit vârstei și capacității de înțelegere a copiilor. Vizitarea instituțiilor culturale se îmbină în mod plăcut și util cu un mic ghid arhitectural în care copiii află care sunt monumentele istorice din centrul Bucureștiului, povești despre balurile mascate din palatele bucureștene sau bătăile cu flori de la șosea.

Circuitele culturale organizate de către Clubul de Cultură se adaptează perfect programului Școala Altfel din licee deoarece se modifică în funcție de interesele și vârsta participanților.

Toate aceste activități pot ajuta copilul să privească orașul dintr-o nouă perspectivă, să analizeze în mod direct lucrurile despre care a citit sau a auzit în școală, să afle povești despre temele și subiectele tratate în operele de artă. În acest context, o vizită la muzeu nu înseamnă doar simpla observare a exponatelor arheologice sau a operelor de artă deoarece copiii și adolescenții pot învăța cu acest prilej și cum trebuie să se comporte într-un muzeu, la concerte de muzică clasică, într-o casă memorială sau la o lansare de carte.

Dacă ți-a plăcut articolul, arată-l și altora!